Alla inlägg under september 2009

Av Emma - 24 september 2009 09:05

En storasysterhistoria till blir det=)

När vi skulle hämta Malva på dagis igår, var jag tvungen att väcka Noppe, stackarn, han sov jättegott... När vi var framme vid dagis blev han lite upprörd när jag skulle gå in efter Malva... Såklart hade vi glömt nappen hemma (hur kunde jag göra det?!) så han fick följa med helt enkelt... Det gick bra fast när vi kom tillbaka var Love lite lessen för att han hade fått sitta kvar själv=) (men han hade i alla fall sin napp=)) Satte Noah i bilstolen, så blev han lessen igen... "Malva, kan lillebror få låna din napp" sa jag... "ja" sa Malva... Så Noah fick låna Malvas napp... så snällt... Fast när Malva insåg att hon inte skulle få tillbaka den direkt så blev hon lessen=) Men hon lånade i alla fall ut den... en stund.. det är ju tanken som räknas... Så fick vackert köra hela vägen hem med en lessen Noppe i baksätet...

Goa Malva  

Av Emma - 23 september 2009 13:09

Igår satt vi och åt i köket, minisarna låg på golvet och Malva sprang runt, runt och runt dem och "dansade", som hon brukar när de ligger där... Plötsligt sprang hon iväg in i vardagsrummet och kommer tillbaka med sin fina Klippanfilt som hon slänger på golvet och gnor runt med "Bebben kräkit" Ojsan!=) Mysigt och torka kräk med den, men vilken söt och duktig storasyster som tar hand om sina småbröder så bra! Man kan ju inte annat än le;-)

Av Emma - 22 september 2009 18:13

Jag kan aldrig göra något med måtta verkar det som=) När jag bakar blir det aldrig en sort, alltid minst tre-fyra på en gång... När jag skaffar barn.. ja se bara, Malva var kanske bara ett  undantag=) Två på en gång! Eller läser en bok.. kan knappt lägga den ifrån förrens den är slut, blir riktigt inne i den och varken hör eller ser! Kan vara lite farligt ibland för tydligen svarar jag ändå på tilltal och olika frågor fast efteråt har jag ingen aning om vad jag har sagt=)

Den här gången handlar min fanatism (kan man säg så?=)) om sömnad... skulle ju sy åkpåsar och det har gjort.. blev nöjd, men givetvis har jag fler idéer om hur jag skulle gjort nu efteråt... så kanske blir det lite modifieringar.. vem vet? Bilder blir det senare... Nu har jag sytt en klänning till Malva med.. kan liksom inte låta bli när symaskinen är framme... blir inspirerad och kan bara gå och tänka på vad jag ska göra för projekt nästa gång=) Klänningen... ja den funkar ju, men man ser ju att den är hemmagjord... fast det är ju det som är själva grejen.. eller?=)


Har varit på BVC idag... träffade Eva och barnen... sån skillnad mot Love och Noah=) Men riktiga sötisar båda två=)

Träffade alltså doktorn.. barnen fick godkänt! Love väger nu strax över sju kilo och Noah strax under... Båda var

65,5 cm långa=)


Imorron blir det nog shopping! Bus och Rackartyg: Here I come!=)


Jonas: Antar att det är du som har kommenterat?! Malva är med ledig på måndagar så det passar ju bra om du vill leka i så fall?!


Eva: Kul att du har hittat till min blogg, promenerar som sagt gärna, men Öppna Förskolan är lite för mycket för mig, kan inte riktigt med dem där=)



Av Emma - 16 september 2009 20:42

Har/är lite tveksam till om jag ska fortsätta med det här... Blir lite av en press att man ska hinna med (minst) ett inlägg om dagen... prioriterar lite annat för tillfället känner jag.. men får se hur det blir... antagligen fortsätter jag.. om inte annat så för att lägga upp lite bilder då och då så att släkten kan hänga med.. det är väl det största skälet till att jag skriver ändå för tillfället...


Idag har vi varit hos familjen Nilsson-Sohl och ätit frukost, promenerat och bara myst.. så trevligt att jag nästan(men bara nästan) kom försent till Malva på dagis... hade inte gjort så mycket för hennes del om jag hade gjort det för hon ville verkligen inte gå hem... bara skrek och hade sig... det är hennes nya humör det... en riktig tjurpella kan hon vara ibland... idag slutade det med att jag bar henne under armen ut till bilen, där fortsatte hon att skrika nästan hela vägen hem.. då hade jag pratat henne lugn igen=) Sen gick vi en promenad till... en kortis till brevlådan och sen var vi ju bara tvugna att gå och klappa traktorn längre bort på vägen=) Ett måste varje dag nu=) Sen var hon precis som vanligt igen... de går ju över ganska snabbt de här "sur"-perioderna... Är väl nåt två-årstrots kanske?! Som igår när hon ville äta vindruvor (växer på husgaveln) hon fick plocka några, men sen sa jag stopp! (hon blir så kass i magen) Då gick hon dit i alla fall.. jag sa nej! Och jag såg hur det ryckte i kroppen på henne.. hon ville verkligen stanna, men samtidigt kunde hon inte låta bli att gå!=) Hon tittade på mig och man kunde se att hon inte förstod varför hon inte lydde.. Stackarn... helt förvirrad=)


Var som sagt på Babyproffsen i lördags... och som vi säger varje gång vi åker därifrån- Aldrig mer ska vi handla där!=) Hittade ändå inget denna gången.. heller... Hittade dock en tunn åkpåse i fleece som var väldigt fin, men lite väl dyr.. så ett par såna ska jag sy själv tänkte jag... har köpt tyg nu... ska bara få tid med... Kan man köpa det?=)

Kanske blir det bra, kanske inte... får väl se...


I söndags var det trädgårdens dag på Ljungan... vi tänkte gå, men precis när vi skulle göra det så började det att regna... var lite utflyktssugna ändå så då föreslog jag (halvt på skämt) att vi kunde åka till Ikea... Men Linus sa faktiskt ja! Minsann, vad förvånad jag blev... Så i söndags hade vi en väldigt härlig dag på Ikea=) Köpte en del smått och gott.. åt lite i restaurangen... pojkarna med, de åt jättebra och var så duktiga hela tiden! Skönt nu att vi kan göra lite små utflykter igen=) Köpte bland annat ett nytt påslakanset till Malva... med bilar på, hon älskar ju bilar.. och traktorer och lastbilar=) Så glad blev hon när hon fick sova i det... "Gå sova. täcke bilar.. många bilar" =)


I går var jag och handlade... Noah fick sitta i babysitsen i kundvagnen för han var vaken och Love som sov fick sitta i bilbarnstolen i kundvagnen.. det gick jättebra faktiskt.. hade en rullkorg som jag fick dra bakom mig och så sköt jag kundvagnen framför mig... fick knappt plats med några varor där på grund av bilstolen, men ändå lyckades jag fylla fyra kassar (stora rullkorgar=))... skittugnt blev det!=) Försökte gå en bit med två kassar i varje hand och skjuta vagnen framför mig med magen.. tills jag kom på att det gick nerför till bilen.. ingen bra idé=) Antingen skulle jag knäcka ryggen eller så skulle vagnen med barnen rulla nerför backen och ner i ån... Faktiskt så fick jag ge mig och be om hjälp... det händer inte ofta=) Stod en kille (som jobbade där) och pratade med tjejen i servicedisken.. han bar så gärna kassarna till bilen! Å så tacksam jag var... Så snällt!


Förresten, idag är pojkarna sex månader!




Av Emma - 11 september 2009 12:28

Nu är klockan snart halv ett... Det här har vi hunnit med hittills idag:

06.00- Steg upp, alla barnen vaknade nästan samtidigt...

07.00- Alla barnen matade, tvättmaskinen är igång

08.00- Love och Noah sover en stund, myser med Malva

08.30- Färgar håret

09.00- Baddags för grabbarna

10.00- Alla barnen är påklädda, även mamman, dags för mellanmål

10.40- Snart dags för promenad, minisarna sover (nästan) i vagnen, Malva busar ute, mamman hänger tvätt

11.00- Promenad, en kortis innan Malva ska sova, hon är trött som vaknade tidigt (idag igen)

11.45- Alla barnen sover samtidigt, mamman passar på att dammsuga...


Och här är vi nu.... Barnen sover fortfarande, jag har dammsugit, plockat undan och bäddat sängarna... Härligt!

Nu är det lite lunch vid datorn som gäller... de vaknar väl när som nu=)

Ikväll är det middag hos svärföräldrarna... skönt att slippa tänka på maten!

Imorron blir det kanske en runda till Babyproffsen i K-krona, dags för åkpåsar till vagnen


Var förresten en runda i stan igår... skulle ändå hämta ut Loves salva till skorven som aldrig vill försvinna, passade på att ta en lite shoppingtur med... såklart... =)

Är nog dags att omvärdera min syn på Lindex och Kappahl... När Malva var liten fanns det inget som passade på Kappahl, inte nåt snyggt och var det snyggt så var det för brett och kort i storlekarna... Lindex hade ett mycket bättre utbud... Men inte nu längre... På Lindex finns nästan ingenting!! Skulle bland annat ha två vita och två svarta helt vanliga bodiesar... Fanns inte alls i storlek 68!?! Inte ens på lagret.. Hur kan de ha så tomt... Känns nästan som om de inte längre ska ha barnkläder i sortimentet? Dessutom är storlekarna där nu som de var på Kappahl innan- korta och breda... På Kappahl däremot finns det numer hur mycket fint som helst, och kläderna har mycket bättre passform... Det är inte som jag inbillar mig eller som att Noah och Love är olika Malva.. visst är de olika, men jag har ju kvar bodiesar som Malva hade så jag kan ju jämföra... Svammel, svammel=) Köpte i alla fall två farfarströjor till Love och Noah, en svart och en grå- jättefina... Hittade även två fina bodiesar med Musse Pigg- en lila (som, kryss i taket, hängde på pojkavd.) och en grå och så en pyjamas till Malva, allt från Kappahl, naturligtvis!=)

Var inne på Bus och rackartyg med.. så mycket fint... Villervalla? Ja tack!=) Har bestämt mig för att köpa lite snygga och mysiga veleourbyxor i fina färger till alla barnen... Grå till Malva, orange till Noah och plommonfärgade till Love...

Är så mycket man vill ha hela tiden... Linus och jag diskuterade bilbarnstolar igår kväll... Snart dags att köpa riktiga till Love och Noah... det blir pengar det... Men är ju nödvändigt, absolut... Kanske en julklapp?=)

Av Emma - 9 september 2009 17:03

Ibland är livet bara helt underbartSkrattande

I går var en sån dag... detta trots att dagen började redan vid fyratiden! Tungan ute Då en viss liten Malva vaknade och absolut inte skulle somna om igen!

Vet inte vad vi gjorde som gjorde att dagen blev så bra.. inget speciellt alls.. lämnade Malva på dagis, körde och handlade med pojkarna... Skulle ha Noah i bärselen och Love i en kundvagn hade jag bestämt... Kommer till Coop och parkeringen är nästan tom.. skönt... ställer mig i en ruta där jag har tomt jämte mig för att lätt kunna lasta ut barnen och så börjar jag... då kommer det ett äldre par körandes och ska absolut parkera just där jag står!! Irriterande! Men i alla fall... handligen går jättebra, fast det börjar bli tungt att ha Noah på magen efter ett tag... de är inte så små längreGlad Hade funderat på att ta vagnen och en korg istället, men det var tur att jag inte gjorde det... Kundvagnen var proppfull när jag var klar... blir lätt det med alla gröt och vällingpaket och blöjorFlört

Kom hem, matade pojkarna som fick smaka majs&potatis för första gången- Love tyckte det var sådär och spottade lite och rynkade näsan, Noah bara gapade, fast han rynkade näsan lite, men gapade igen... Sen gick vi ut för att hänga tvätt... så kom Malva hem.. fixade lite fika till henne som hon fick sitta ute och äta.. mysigt... Så fortsatte jag med tvätten medan hon åt... Då sa hon nästan som en hel mening! Mamma. Hänga. Tvätt! Hon har satt ihop tre ord innan, men det blir mer och mer nuGlad Efter tvätten gick vi en promenad, Malva gick själv hela vägen... Ute på stora vägen kom det lastbilar.. så fort Malva hörde en lastbil gick hon långt ut i vägrenen och stod där helt stilla... Sen när den kom nämre vinkade hon till den.. så söt.. gjorde det flera gånger... Tyckte hon var jättekul, speciellt när de vinkade tillbakaSkrattande


Sen ville hon gärna gå ner mot kyrkogården och hälsa på traktorn som står där, så det gjorde vi... Då sa hon sin andra mening "Pappa. Köra. Traktor" Skrattande Så där ser man, mamma hänger tvätt och pappa kör traktor- där har vi arbetsfördelningen i vårt hemFlört Fast det är inte riktigt sant, Pappa hänger med tvätt... iblandGlad


I går kväll ville Malva inte sova.. gick och la henne, hon somnade, men vaknade en halvtimme senare helt genomsvett... Försökte somna henne igen, men det gick inte... La henne till slut i vår säng och där somnade hon... Bar tillbaka henne när vi gick och la oss... så sov hon faktiskt ända till kvart i sju...HärligtSkrattande


Pojkarna fick även smaka välling igår... gick ungefär som med maten... Love är lite mer tveksam, men Noah åt upp nästan en hel portion!! Vet inte om det berodde på vällingen, men i alla fall Noah sov lugnt hela natten...

  

Av Emma - 7 september 2009 14:26

Japp det är jag det! I ett nötskal=) Vet inte varför jag är så arg... Brukar aldrig vara sur annars, men nu har jag mått så här sedan i somras... i och för sig vet jag nog vad det beror på (nej det är inte PMS=)) Det är min värk... det blir ju bara värre och värre och jag har ont i hela kroppen nu.. hela tiden... varje dag!! Det är jobbigt! Det är svårt bara att skriva på tangenterna just nu... har svårt att sträcka ut fingrarna... samtidigt som det är skönt när jag gör det... Likadant är det med promenader... det gör så jäkla ont efter en promenad, men det är så skönt att gå! Fast jag måste gå ganska snabbt.. annars gör det ont!

Ja, just nu är jag kanske lite gnällig... jag märker att jag börjar få svårt att hålla god min och det går ju ut över de flesta jag träffar (det är ju släkten som blir drabbad först för de känner man ju bäst) Så jag ville bara förklara varför, om ni nu har märkt min snarstuckenhet, men det tror jag...


Kanske skulle börja droga mig som doktorn föreslog.. knapra piller hela dagen kanske är lösningen?! Men jag vill verkligen inte det, inte när jag inte vet orsaken... Förresten har jag redan provat i ett par dar.. det hjälper kanske en timme eller så.. meningslöst att fördärva levern för det...


Vill bara säga nåt annat med.. alla tror att jag inte gillar babyblått och ljusrosa.. så är det inte.. kan vara väldigt fint, men inte på mina bebisar!=) Jag är inte emot de färgerna- jag älskar färger! Alla fäger! (utom kanske en del mörkblå nyanser=)) Det är det att pojkar ska ha blått och flickor rosa- det är det jag inte gillar! "Aha bebisen har rött- då är det ju en flicka"  Nä så vill jag inte att folk ska tänka, vill inte att kläder och färger ska vara indelade i könsroller... varför kan inte en pojke ha rosa? Fast jag väl erkänna att en klänning skulle jag inte sätta på grabbarna i alla fall... Fast det är lite orättvist.. Malva hade väldigt mycket pojkkläder när hon var liten, just för att undvika allt rosa... och det har hon fortfarande! Tvååriga flickor vill med leka i sandlådor och gräva och smutsa ner sig och hoppa i vattenpölar! I alla fall min flicka!=) Då passar det inte så bra med klänning och volanger och spetsar och glitter och paljetter... Nä lite mer rejält än så får det va!=) Så om Malva kan ha blått- då kan Love och Noah ha rosa och rött=) Jo så tycker jag ialla fall, ni andra får tycka som ni vill och det stör inte mig alls... Tycker alla har rätt till sin åsikt- absolut! Och det är ju inte så att Malva aldrig har klänning, hon är visst flickig ibland... Jag hoppas ni förstår vad jag menar...


Så här såg pojkarna ut i fredags:

Noah har rosa på sig... se så glad han är=)


Av Emma - 7 september 2009 13:45

Så kom och gick två-årsdagen... vemodigt, kul och alldeles, alledeles underbart=) Tänk att vi har skapat detta perfekta lilla gryn...


Så här ser en yrvaken Malva ut=) Som ett litet troll!

Malva 2 år  


Hon fick så fina presenter... I lördags fick hon en rolig bok med flikar och snurror, mycket att pilla på och undersöka... Sånt gillar Malva=) Hon fick även en rolig ritmagnettavla... mycket smart, nu kan hon inte rita på möblerna längre=) Det var en rolig present som både Tuva och Malva dök ner på direkt=) Sen fick hon en mycket bra present (tycker jag) ett balsamspray (framför allt) och så tandborste, tandkräm och shampoo... men som jag har längtat efter detta sprej... ni ser ju på bilden ovan hur välbehövt det är=) Och så fick hon en fin Villervallaklänning (älskar deras färgglada kläder)... Alla barnen lekte så fint och hade roligt.. Tyvärr dök aldrig Cesar upp, vilket både Malva och Casper blev lite besvikna över, men det fanns ju så många andra barn att leka med=)

Kö till skötbordet kan det bli när åtta av nio barn använder blöjor=)

Sara, närmst i bild, är så duktig och har redan slutat med blöja=)


Förresten överraskningen för mina föräldrar i fredags bestod av en middag i Ronneby Brunnspark.. En restaurang som, till största delen, serverar kravmärkt mat och använder sig av ekologiska eller närproducerade varor, något vi trodde våra föräldrar skulle uppskatta.. Vilket de givetvis gjorde=)

Här kommer en bild på vad man kan göra annars som fredagsnöje

Japp så här kul kan man ha=)


Så i söndags var vi ju som sagt på frukostkalas hos Sara, Marina (och Mattias) hade dukat fram så mycket mat... Gott! Så fick vi pannkakastårta till efterätt... Jag åt Malvas med=) Hon blev så trött (inte undra på när man blir väckt i så okristlig tid av sina föräldrar) men annars var det mycket trevligt och eftersom jag hade lämnat minisarna hemma hos sin far så hann till och med jag med att sitta ner och prata lite med andra vuxna (ovanligt)=)

Så vid halv tolv åkte vi hem så fick Malva sova... Halv tre hade vi sedan just förberett allt för nästa kalas och skulle bara sätta oss ner en stund... då börjar gästerna droppa in... En halvtimme för tidigt!=) Så var kalasandet igång igen=)

Roligt bongårdslego fick hon av farbror Andreas

Spis och köksredskap fick hon av farmor och farfar och dessutom ett nytt regnställ- passar perfekt till stövlarna

Och av farbror Jonas och Maria fick hon den här hoppiga presenten:


Mormor och morfar kom med en stor spännande present...

En skrinda!

Måste naturligtvis testköras på direkten!=)

Det här var ju kul, tycker Malva!=)

Av moster Jenny fick hon något som förhoppningsvis kan få henne att bada igen, en badleksak med massor av små bläckfiskar som kan spruta vatten och fästas på badkarskanten=)


Malva var mycket, mycket nöjd med sin dag!

Tack alla, för att ni kom och för de fina presenterna!

Trött var hon och somnade nog redan kring sjutiden=)


Skapa flashcards