Alla inlägg den 26 augusti 2009

Av Emma - 26 augusti 2009 12:39

Åh vad hon busade i måndags lilla ungen....

Här ska ni få en bild på vad hon hittade på:

Japp hela dörren dekorerade hon så fint=)

(Kanske inte syns så bra, men i så fall kan jag tala om att hon har ritat med krita på hela dörren- tur att det bara var glaset)


Av Emma - 26 augusti 2009 12:04

Fick just en idé... stod i köket och skalade morötter till kalopsen och tänkte på vad skönt det är att ha allt förberett innan Malva ska hämtas, så är det bara att koka potatis sen... Och så slipper jag tänka på middag i morron igen eftersom kalops alltid räcker i två dagar här=)


Till min idé: Jag kom på att ni som kanske läser min blogg... hmm ni typ tre-fyra=) Kunde kanske komma med lite middagstips? Jag kunde skriva ner fem förslag som vi brukar äta och så kunde var och en av er skriva ner fem förslag så kunde vi byta!=) Eller vad säger ni? Är så svårt att komma på middag ibland, man kör liksom in i samma gamla hjulspår och så fastnar man där...


Jag ska erkänna att jag faktiskt är så tantigt, töntig av mig att jag har en matbok (pinsamt) där jag skriver upp maten dag för dag så att jag kan planera en vecka framåt... (Detta gör jag oftast typ lördag eller söndag innan vi handlar) Är man sen inte sugen på just den maten just den dagen så kan  man ju skifta dag eller göra nåt helt annat så har man sparat en rätt som man kan flytta till nästa vecka=) Men just att ha det nerskrivet är sååå skönt så slipper man ha den där middagsångesten varje dag.. eller varje kväll eftersom jag är sån att så fort vi har ätit middag vill jag veta vad vi ska äta nästa dag=)


Dessutom kan jag gå tillbaka flera veckor och kolla vad vi åt då och så kommer man på att "åh det där var länge sen vi hade" för det hade man helt glömt bort att en sån rätt fanns=) Hmm hänger ni med eller bara svamlar jag här?!=)


I alla fall jag tänker plita ner fem middagsförslag så får jag väl helt enkelt se hur många jag får tillbaka=) Svårt för mig eftersom jag är rätt kräsen och dessutom inte gillar stark mat=)


Hmm..

Nummer Ett det måste helt enkelt bli köttfärsbiffar med potatis och sås, gärna med inlagd gurka till och givetvis gräddsås! Min favoriträtt helt klart=)

Nummer Två en annan favorit är numera rotfruktsgratäng (med potatis, palsternacka, purjolök och ibland morot- allt som finns i landet=)) den ska vara överströdd med ost och tjugo minuter innan den är klar ska man toppa den med skivad kassler...

Nummer Tre- nu gör jag det lätt för mig och skriver kalops=) med inlagda rödbetor självklart!=)

Nummer fyra- Helgrillad eller stekt fläsk/kalvfilé med ugnsgratinerade rotfrukter mycket gott!

Nummer fem- Lasagne (fast det har vi inte ätit sen dagen innan pojkarna föddes då vi fick maginfluensa=) Linus mår fortfarande illa bara han tänker på lasagne så det får nog dröja ett tag till...


Okej har gjort det lätt för mig jag vet, men jag menar inte att det ska vara några komplicerade saker- bara vardagsmat!

Skriver några till bara för det...

Kycklingfilé! Som man helsteker sedan skivar och kokar i sås, strör över bacon och paprika/majs och serverar med ris...

Stekt fläsk och stuvade makaroner...

Stekt lax i grönpepparsås med pasta...

Fläskstek med knaprigt på (svål) med potatis och sås

Helstekt kyckling med ris och sås...

Som ni märker är det inte så mycket exotiskt över min matlagning.. inget alls faktiskt=) Så tips mottages tacksamt så ska jag försöka att vara modig nog att prova dem...

Av Emma - 26 augusti 2009 09:45

Nu har jag bakat tre sorters muffins till Malvas kalas=) Eller egentligen är det bara två men jag gjorde några med choklad i och några utan i den ena sorten så vi kan låtsas att det är tre=)

Kalopsen puttrar på spisen och Malva är hämtad av farmor och skjutsad till dagis, näsan var lite bättre idag...


Vad ska jag göra nu då tänkte jag när jag plockade undan efter baket, samtidigt som jag kryssade över babygym, mellan bebisar på golvet, över en bobbycar där och en leksakstelefon där... Städa? Nä jag gjorde ett par mackor och satte mig vid datorn istället=)

Man blir ju lätt lite hungrig nu vid tio när man äter frukost klockan sex=) Japp det var den tiden Malva vaknade vid idag.. skönt ju, jämfört med de senaste dagarna då det varit allt mellan halv ett och fem!


Häromnatten skulle hon promt ner och titta på Nalle Puh klockan fyra på morronen, det hjälpte inte att jag försökte förklara att det var mitt i natten! Så jag bar ner henne, så fick hon sitta i soffan, men nån tv satte jag inte på! Men välling fick hon... Sen satt hon där... Jag gick upp och matade färdigt pojkarna och somnade dem sen gick jag ner igen... Frågade om hon ville komma upp, men det ville hon inte! Satt där i mökret helt själv med sin napp, sin Laban och sin välling... Sötnosen=) Sa inte ett ljud...

Till sist gick hon med på att ta med sig vällingen upp om jag matade henne så det gjorde jag och sen somnade hon äntligen om!


Annars är planerna för dagen att plocka lite med grabbarnas kläder... har inte insett att de har blivit så stora redan... 62 är verkligen i minsta laget märkte jag när jag klädde på dem idag! Men det är svårt att sortera med för en del passar och annat inte.. som tex. de kläder Malva hade i 62 från Lindex är mindre än Lindex 62:or nu, de nya 62:orna är mycket bredare... Får bli lite klädprovning helt enkelt=)


Så det ska syssla med idag!

Ovido - Quiz & Flashcards